سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

یه خبر خوب برای کسانی که دیابت دارند و هر روز باید تزریق انسولین داشته باشند. شرکت سویسی Debiotech در حال مذاکره با شرکت فرانسوی/ایتالیایی STMicroelectronics است تا بتونند این پمپ انسولین فوق العاده کوچک رو به بازار ارائه کنند.

این شرکت از سیستم میکرو الکترو-مکانیک یا microfluidic micro-electro-mechanical system (or MEMS) استفاده کرده که میتونه روی یک برچسب روی پوست نصب بشه و یک جریان مداوم انسولین رو در طول روز حفظ کنه. به همین خاطر اسم دیگه این پمپ رو تزریق پیوسته زیر پوستی یا continuous subcutaneous insulin infusion(or CSII) گذاشتند.
این سیستم انسولین رو مستقیما به بافت زیر پوست
تزریق میکنه که از اونجا در کل بدن منتشر میشه. غیر از این که به استفاده از سوزن نیازی نخواهد بود، تزریق آهسته-پیوسته این پمپ، بیشتر شبیه کار طبیعی غده پانکریاس است.

پمپ های انسولین امروزی اندازه یک گوشی همراه هستند و باید خیلی مراقب بودکه در جای خودش قرار بگیره وپنهان کردنش مشکله. اندازه پمپ های جدید یک چهارم نوع قدیمی است و به صورت یک برچست تقریبا نامرئی استفاده میشه.


عضو مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : طبق بررسی های انجام شده شیوع دیابت در زنان دو برابر مردان است.

به گزارش گروه پزشکی سرویس علمی خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، دکتر نرجس مصطفوی گفت : دیابت ملیتوس شایعترین بیماری متابولیک می باشد که بارز ترین علائم آن مربوط به افزایش قند خون و اختلال در متابولیسم چربی ها و کربوهیدراتها است .

وی افزود : چهار میلیون مرگ و میر افراد دیابتی در سال رخ می دهد که علت عمده مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت ، بیماری قلبی و عروقی در میانسالی می باشد .

وی با بیان این که میانگین شیوع دیابت در جهان 122 درصد می باشد ، گفت : شیوع این بیماری در کشورهای توسعه یافته 42 درصد و در کشورهای در حال توسعه 170 درصد است .

او افزود : شیوع دیابت در شهرها دو برابر روستاها دیده می شود .

وی شیوع دیابت در استان یزد را 14 درصد، بوشهر 17 درصد و تعداد مبتلایان به دیابت دارای بیش از 30 سال در استان خراسان جنوبی را هفت درصد ذکر کرد .