سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

تهران ـ واحد مرکزی خبر: محققان علوم پزشکی در نیوزیلند اعلام کردند، هر قدر سطوح خونی ویتامین دی افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری دیابت کاهش می یابد.

به گزارش رویترز از نیویورک، دکتر روبرت اسکراگ از دانشگاه اوکلند در نیوزیلند و همکارانش، با این کشف امیدوارند میزان کلی بروز دیابت نوع دوم را در برخی جمعیتها کاهش دهند.


 بیماری دیابت شایع ترین بیماری ناشی از اختلال های متابولیسم و پنجمین علت مرگ و میر در جوامع غربی است. بیمار یزایی این عارضه چه از نظر هزینه درمانی و چه از جهت از جهت کار افتادگی بسیار بالا و یکی از عمده ترین مسایل بهداشتی- درمانی انسانها است.

سلولهای لوزالمعده :

لوزالمعده ، غده ای مربوط به دستگاه گوارش و حاوی توده های سلولی مختلف است . بعضی از سلول ها انسولین ترشح میکند تا سطح گلوکز خون را بالا ببرند، و عده ای گلوکاگون ترشح میکنند تا سطح گلوکز خون را پایین بیاورند. در دیابت قندی ، انسولین به مقدار کافی تولید نمی شود.

طبقه بندی دیابت قندی :

دیابت ثانویه :دیابت ثانویه ممکن است از مصرف داروها و یا وجود برخی از بیماری ها باشد.این موارد عبارتند از : امراضی که مانند عمل جراحی ، سرطان لوزالمعده و همو کرماتوز سبب تخریب لوزالمعده می شوند.بیماریهای که سبب افزایش هورمون های آنتاگونیست انسولین می گردند، مانند کوشینگ ، درشت انتهایی ، گلوکاگونوم ، اختلال های ژنتیکی و یا اکتسابی که همراه با مشکل هایی در گیرنده هایی محیطی انسولین هستند. مانند دیابت لیپوآ تروفیک.

دیابت اولیه :شایعترین بیماری قند آنهایی هستند که اختلال در متابولیسم کربو هیدرات های آنها اولیه است.دو نوع بیماری قند اولیه وجود دارند که از نظر سبب شناختی ، همه گیری شناختی و بسیاری جهت های دیگر با یکدیگر اختلاف دارند. اینها عبارتند از : دیابت وابسته به انسولین یا نوع 1 و دیابت غیروابسته به انسولین یا نوع 2.

علایم بیماری :

     علایم بیماری قند ناشی از غلظت قند خون بالای 180 میلی گرم است که سبب ورود گلوکز به ادرار و دیورز اسموتیک می شود. افزایش حجم و تعداد دفعه های ادرار ، تشنگی ، ضعف و خستگی ، زیادی مصرف مواد غذایی ، تاری دید و خارش پوست و واژن از شایعترین علایم اولیه بیماری قند هستند.

عوارض بیماری :

     عوارض مزمن بیماری قند سه دسته هستند : عوارض رگهای بزرگ ، عوارض رگهای بسیار کوچک و عوارض مربوط به اعصاب .

الف)عوارض رگهای بزرگ :بصورت آترواسکلروز رگهای اکلیلی قلبی ،بیماری عروق مغز و ابتلای رگهای محیطی دیده میشود.

ب)عوارض رگهای بسیار کوچک :شامل نفروپاتی و رتینوپاتی دیابتی است که شایعترین و عمده ترین عوارض ویروس بیماری قند می باشند.

ج)عوارض عصبی- ماهیچه ای :دیابت بیشتر بصورت منونوروپاتی یک یا چند تنه عصبی ، پلی نورو پاتی متقارن محیطی ، پلی نوروپاتی محیطی ، نوروپاتی دیابتی اعصاب خودکار و آمیوتروپی دیابتی خودنمای می کند.

تشخیص بیماری :

      در بیماری که علائم این بیماری را دارد و قند خون بالااست ، تشخیص آسان می باشد. همچنین بیماری که علائم چندانی ندارد ولی قند خون افزایش چشمگیری را نشان می دهد، مبتلا به بیماری قند است.مشکل اصلی موقعی است که غلظت قند خون ناشتا و یا دو ساعت پس از صرف غذا بکلی در چارچوب تعاریف طبیعی و دیابتی جایگزین نمی شود و یا در فردی که به دلیلی گمان میرود شرایط دیابتی بودن را دارد ، قند خون طبیعی است.بدون شک اگر نتیجه آزمون تحمل گلوکز طبیعی باشد، دلیلی قوی است که شخص مورد نظر بیماری قند ندارد. اما در مواردی که در آزمون تحمل گلوکز تغییر های غیر طبیعی وجود دارد، تشخیص بیماری قند صحیح نمی باشد.زیرا بررسی های نشان داده اند که استرس های مختلف ممکن است بدون آنکه بیماری قند وجود داشته باشد ،نتایج این آزمون را غیر طبیعی کنند. این یافته به دلیل ترشح اپی نفرین است که سبب کاهش ترشح انسولین ، آزاد شدن فزاینده گلوکاگون ، تسریع تجزیه گلیکوژن ،ایجاد اختلال در بافت های هدف بر اثر انسولین که در نتیجه تولید گلوکز توسط کبد افزایش می یابد و در مجموع سبب می شود که بدن نتواند مقدار زیاد گلوکز را به نحو طبیعی از خون برداشت  و متابولیزه کند. استرس هنگام خونگیری ، کمبود رژیم غذایی ، کاهش فعالیت بدنی و بسیاری از بیماری ها و داروها سبب اختلال در آزمون تحمل گلوکز می شوند