سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

با ترکیبی از چند آزمایش ساده می‌توان با درجه درستی بالایی پیش بینی کرد چه کسی در آینده به دیابت نوع یک مبتلا می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی ‪ ، ivanhoe.com‬دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ روش جدیدی برای غربالگری دیابت نوع یک کشف کردند. این کشف می‌تواند راهگشای درمان و حتی تولید واکسن ضد دیابت باشد.

محققان می‌گویند این کشف به پزشکان کمک می‌کند تا دیابت نوع یک را قبل از بروز علایم بالینی در بیماران به سرعت تشخیص دهند و با استفاده از تمهیدات دارویی و حتی واکسن از ابتلا اشخاص پیشگیری کنند.

با استفاده از این آزمون‌های ترکیبی می‌توان احتمال دیابت نوع یک را به خصوص در بستگان درجه اول افراد مبتلا به دیابت پیشگویی کرد.

دیابت نوع یک ‪ ۵‬درصد از کل موارد ابتلا به دیابت را شامل می‌شود. این بیماری یک اختلال دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شود. دستگاه ایمنی بدن با بیگانه تشخیص دادن سلول‌های جزایر لانگرهانس در لوزالمعده علیه آنها پادتن می سازد. به این ترتیب بدن با تخریب این سلول‌ها توانایی خود برای تولید انسولین را از دست می‌دهد.

با آزمون‌هایی مانند سنجش پادتن‌های ضد سلول‌های جزیره‌ای تنها می‌توان در ‪ ۵۰‬درصد موارد به درستی احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را پیشگویی کرد.

این تست بسیار گران و انجام آن بسیار سخت است.

آزمون‌هایی که شاخص‌های زیستی دیابت موسوم به ‪ GAD65‬و ‪ IA2‬را اندازه گیری می‌کنند ارزان و ساده است ولی دقت تشخیصی پایینی دارد.

در این مطالعه ‪ ۱۵۰۰‬شرکت‌کننده از بستگان درجه یک افراد مبتلا به دیابت نوع یک در طول ‪ ۲۲‬سال بررسی و پیگیری شدند.

ترکیبی از سنجش پادتن‌های ضد لوزالمعده در بدن و دو آزمون مربوط به اندازه‌گیری شاخص‌های زیستی با دقت ‪ ۸۰‬پیشرفت بیماری را در افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع یک پیشگویی می‌کند.

دانشمندان دریافتند پروتیینی در سلول‌های جزیره‌ای لوزالمعده وجود دارد که در ابتلا به انواع مهاجم دیابت نوع یک نقش اساسی دارد.

از هر ‪ ۳‬نفری که در سال ‪ ۲۰۰۰‬متولد شده‌اند یک نفر به دیابت نوع یک مبتلا است. ‪ ۲۹‬دصد از آمریکایی‌هایی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند. هر ‪ ۲۴‬ساعت بالغ بر ‪ ۴۱۰۰‬مورد جدید دیابت تشخیص داده می‌شود، ‪ ۸۱۰‬نفر به دلیل ابتلا به دیابت می‌میرند، ‪ ۲۳۰‬نفر به قطع عضو ناشی از دیابت و ‪ ۱۲۰‬نفر به دلیل درگیری کلیه دیالیز شده یا تحت پیوند عضو قرار می‌گیرند و ‪ ۵۵‬نفر بینایی خود را از دست می‌دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه "‪ "pediatric diabet‬به چاپ رسیده است.