سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

جام جم آنلاین: معمولا کنترل بیماری دیابت تا حد زیادی بر تنظیم قند خون متمرکز است ، در حالیکه به جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی توجه کافی نمی شود.
احتمال بروز مشکلات قلبی و سکته مغزی در مبتلایان به دیابت تیپ دو زیاد است بطوریکه مرگ 70 درصد این افراد ناشی از همین مشکلات است. داروهای زیادی برای محافظت قلب و مغز از صدمات احتمالی وجود دارند.
اما به گفته محققان مشکل اصلی این است که بسیاری از بیماران دیابتی از این داروها استفاده نمی کنند. محققان با بررسی پرونده پزشکی 12000 بیمار مبتلا به دیابت دریافتند همه این افراد داروهای کنترل کننده قند خون را مصرف می کردند در حالیکه تنها تعداد کمی از داروهائی همچون عوامل آنتی پلاکت و استاتین ها که در کاهش احتمال حمله قلبی موثرند ، استفاده می کردند.
نکته قابل توجه اینکه کمتر از 10 درصد کسانی که تحت عمل قطع عضو قرار داشتد داروهای قلبی را مصرف می کردند. و این در حالی است که دقیقا همین گروه می توانند بیشترین بهره را از مصرف داروهای فوق ببرند.
محققان معتقدند اکنون باید دید گسترده تری درباره کنترل دیابت داشت و همانگونه که کنترل قند خون در این بیماران مورد توجه است ، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را نیز باید در نظر گرفت


جام جم آنلاین: نتایج یک تحقیق نشان می دهند افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر در معرض مرگ پس از عمل بای پس قلب قرار دارند.
برای شخصی که دچار انسداد عروق است دو انتخاب وجود دارد, آنژیوپلاستی یا عمل بای پس. هر دو مفیدند اما پای بس در مورد بیماری حاد قلبی و در بیماران دیابتی تیپ دو ترجیح داده می شود. اما محققان در سین سیناتی اوهایو در این مورد اخطار داده اند.
به گزارش سایت هلث اند ایج, آنها تقریبا 7 هزار بیمار تحت عمل بای پس قلب را مورد بررسی قرار دادند که از این میان یک سوم افراد مبتلا به دیابت تیپ دو بودند.
در یک ماه پس از جراحی, مرگ و میر میان مبتلایان به دیابت 9/3 درصد و در افراد بدون دیابت 6/2 درصد بود. با در نظر گرفتن دیگر فاکتورها, پس از جراحی, احتمال مرگ در مبتلایان به دیابت 67 درصد بیشتر بود.
همچنین افراد دیابتی مشکلات کلیوی و زخمی بیشتر داشتند و مدت بیشتری در بیمارستان بستری شدند. محققان گمان می کنند افزایش قند خون ممکن است عاملی باشد که دورنمای وضعیت بیماران دیابتی را پس از جراحی بدتر می کند.