سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

شیردادن مادر به بچه در دراز مدت خطر ابتلا به دیابت را در مادران راکاهش می دهد
ایسکانیوز ـ مادرانی که دراز مدت به بچه‌هایشان شیرمی دهند کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، این آزمایش بر روی 150000 خانم انجام شد. نتیجه به دست آمده از پژوهش دانشمندان حاکی از این بوده است که هر سالی که مادربه بچه‌اش شیر می‌دهد خطر ابتلا به مرض قند یک درحدود 15 درصد کاهش می‌دهد.
مادران شیرده حساسیت بهتری در مقابل انسلین داشته و گلوکز بهتری می‌توانند مصرف کنند.


معاون سلامت وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس:

بیمه‌ها باید هزینه پیشگیری از دیابت را بپردازند

خبرگزاری فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: دیابت یکی از بیماریهای شایع در کشور ماست که وزارت بهداشت توان پرداخت همه هزینه های درمان آن را ندارد بنابراین سازمانهای بیمه گر باید هر چه سریعتر با تدوین برنامه‌ای پرداخت هزینه‌های مربوط به آموزش و پیشگیری از دیابت را تقبل کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، سید موید علویان در مراسم روز جهانی دیابت در سالن همایشهای رازی تهران افزود: در زمان حاضر حدود 3 میلیون دیابتی و 4 میلیون نفر در معرض ابتلا به این بیماری در کشور ما وجود دارند که نیازمند مراقبت دائمی هستند در حالی که به هیچوجه مراقبت دائمی از آنان از عهده وزارت بهداشت ساخته نیست و باید با آموزش همگانی خود مردم به مراقبت از یکدیگر بپردازند.
وی ادامه داد: کمبودهای زیادی از نظر بودجه و تجهیزات پزشکی به خصوص دیالیز برای حمایت همه جانبه از دیابتی ها در کشور داریم و حتی از نظر تعداد پزشک متخصص غدد و داخلی نیز کمبود داریم بنابراین به هیچوجه نمی توانیم با تاکید بر درمان و تجویز دارو برای بیماران به پیش رویم و حتما باید رویکرد سلامت نگر و پیشگیرانه را جایگزین آن کنیم.
علویان گفت: کمیته کشوری دیابت از سال 75 در کشور فعال شده است و تا به حال فعالیتهای زیادی داشته است اما درگیر کردن مستمر دانشگاهها و هیئت های علمی آنها و بومی کردن برنامه های کشور متناسب با اقتضائات هر منطقه باید از این پس چارچوب و محور برنامه های این کمیته باشد.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: برنامه غربالگری فعال دیابت برای شناسایی بیماران و افراد در معرض خطر فعلا در روستاهای کشور انجام می شود اما متاسفانه به علل مختلف نظام شبکه بهداشت ما در شهرها ضعیف است و فقط می توانیم با آموزش و ارتقای سطح دانش مردم با تشویق آنها به مراقبت از خود و کنترل مداوم قند خون از افزایش ابتلا به دیابت جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: فاجعه دیابت بسیار عمیق تر از آنچه که به چشم می خورد است و همانند کوه یخی است که بخش اعظم آن پنهان مانده، میزان نابینایی، نارسایی کلیه و قطع عضو در بیماران مبتلا به دیابت با توجه به شیوع این بیماری هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کند و بار بیماری آن در کشور بسیار زیاد است.
علویان اضافه کرد: امروزه مفهوم سلامت در جهان فقط محدود به کنترل بیماری و ناتوانی ها نیست بلکه ابعاد بسیار وسیعتری پیدا کرده است که سلامت کامل روح و جسم و امور معنوی، عاطفی و ارتباطات اجتماعی را نیز شامل می شود بنابراین دیگر فقط وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم نیست و همه دستگاههای دولتی و سازمانهای غیر دولتی در این زمینه وظیفه دارند و باید سهم خود را به درستی ادا کنند.