سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های دیابت

سالهای طولانی است که ورزش به همراه رژیم غذایی و درمان دارویی به عنوان سه رکن اساسی در درمان و بهبود دیابت نوع 2 شناخته شده است. انجام فعالیت های روزانه موجب میگردد از عوارض دیابت کاسته شود این امر در کنار بی هزینه بودن و نداشتن عوارض درمانی و دارویی موجب میگردد که تحرک بدنی و انجام کامل فعایت های روزانه بیشتر در معرض توجه قرار بگیرد.

همانطور که میدانید دو هدف عمده در مورد بیماران دیابتی کاهش میزان قند خون و توده چربی بدنشان و به عبارتی کاستن از وزنشان است.  چاقی و خصوصا چاقی شکمی اصولا به مقاومت نسبت به انسولین و بالارفتن میزان انسولین بدن و بالا رفتن میزان قند خون و افزایش فشار خون و افزایش چربی خون و ... همراه است.چربی خون بالا که از عوارض مستقیم چاقی است میتواند در دراز مدت موجب بروز آسیب در بافت هایی نظیر کلیه و چشم ها و اعصاب و کبد و رگ ها گردد.

تحقیقاتی که راجع به نقش حرکات ورزشی در دیابتی ها انجام شده است نشان میدهد که انجام حرکات ورزشی میتواند موجب کاهش قند خون شان گردد سوالی که پیش می آید این است که آیا انجام حرکات شدید ورزشی یا انجام طولانی مدت حرکات ورزشی هم برای دیابتی ها مفید است؟ و جواب ما این است. خیر . انجام حرکات ورزشی در دراز مدت و بصورت شدید علاوه بر آن که میتواند موجب بروز افت قند خون گردد حتی در حالت کنترل شده هم توصیه نمی شود زیرا نهایتا همان تاثیری را بر بدن میگذارد که قند خون کنترل نشده میتواند بر بدن یک فرد دیابتی بگذارد.

لذا توصیه ما به دیابتی ها این است که اولا ورزش های آرام و سبک را انجام دهند و ثانیا سعی کنند مثلا به جای یک بار ورزش در و به مدت نیم ساعت آنرا به سه بار و هر بار به مدت 10 دقیقه تغییر دهند. حرکات ورزشی آرام بهتر است یک ربع تا نیم ساعت پس از وعده های بزرگ غذایی مانند ناهار و شام صورت گیرد و نهایتا اینکه دوست عزیز انجام حرکات ورزشی هنگان غروب و شب برای شما بهتر از انجام حرکات ورزشی هنگام صبح است.


رئیس  مرکز تحقیقات  غدد درون  ریز و متابولیسم  دانشگاه  علوم  پزشکی  شهید بهشتی  اعلام کرد:  حدود چهار میلیون  نفر در کشور به  بیماری  دیابت  مبتلا هستند که  بیش  از نیمی  از این  افراد از ابتلای  خود به  این  بیماری  بی اطلاع  هستند.
دکتر فریدون  عزیزی  افزود: مطالعات  ما نشان  می دهد که  بیش  از ۵۰ درصد از مبتلایان  به  دیابت  کشور مانند سایر کشورهای  جهان  از بیماری  خود ناآگاه  هستند که  این  امر به  علت  عوارض  مختصر و غیرقابل  توجه  دیابت  بروز می کند.
این  متخصص  غدد درون  ریز و متابولیسم ، تشخیص  به  موقع  دیابت  را مانع  ابتلا به  عوارض  جبران ناپذیر این  بیماری  دانست  و گفت:  نابینایی ، نارسایی  کلیه ، سکته های  قلبی  و مغزی  و قطع  پا از جمله  عوارض  ابتلا به  دیابت  است  که  با تشخیص  به  موقع  و درمان  مناسب  از ابتلا به  آنها پیشگیری  می شود.
وی  با اشاره  به  اجرای  طرح  غربالگری ، تشخیص  و درمان  دیابت  در کشور اظهار داشت:  این  طرح  از سال  ۷۵ در ۱۹ استان  به  صورت  آزمایشی  به  اجرا درآمده  است  که  امیدواریم  پس  از رفع  نواقص  آن  از سال  آینده  در سراسر کشور اجرا شود.
رئیس  مرکز تحقیقات  غدد درون ریز و متابولیسم  دانشگاه  علوم  پزشکی  شهید بهشتی  افزود: در این  طرح ، بهورزان  در روستاها، افرادی  را که  دارای  علائم  ابتلا به  دیابت  هستند به  پزشک  ارجاع  می دهند و درصورت  مثبت  بودن  ابتلا به  دیابت ، آنها را وارد سیستم  مراقبت  و درمان  ویژه  می کنند.
دکتر عزیزی  ابراز امیدواری  کرد با اجرای  این  طرح  در سراسر کشور، ۵۰ درصد از بیماران  دیابتی  که  از بیماری  خود بی  اطلاعند کشف  و از ابتلا به  عوارض  آن  پیشگیری  شود.
این  متخصص  غدد درون  ریز گفت : حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از مبتلایان  به  دیابت  بالای  بیست  سال  سن  دارند و کمتر از ده  درصد از مبتلایان  به  این  بیماری  کودکان  و نوجوانان  هستند.